In fiecare zi folosim hartie A4 fie ca suntem acasa sa scriem o lista de cumparaturi, fie la scoala pentru a compune un eseu sau chiar la locul de munca pentru a redacta un raport. Cartile si revistele pe care le citim, bonul de la supermarket, mementourile lipite de frigider. Hartia este peste tot. Dar cat de multe cunostiinte ai despre ea?
1. Exista de aproximativ doua mii de ani
Se crede ca hartia a fost descoperita in China in anul 105 AD de catre Cai Lun in curtea dinastiei Han. Inainte de aceasta erau folosite alte materiale.
Papyrus (de unde hartia isi mosteneste denumirea) a fost utilizat in Egiptul antic si piei de animale au fost folosite in Europa pentru a se confectiona pergamente.
2. Nu toata este fabricata din lemn
Hartia lui Cai Lun era facuta din resturi de panza si bucati de material de canepa. Chiar si in zilele noastre unele hartii sunt inca confectionate din stofa - dolarii americani sunt realizati din fibra de bumbac, ceea ce inseamna ca sunt mai rezistenti decat hartia obisnuita.
3. Un copac poate produce multa hartie
Marea majoritate a hartiei de copiator este fabricata din lemn. Desigur, deoarece copacii sunt de diferite forme si marimi, este dificil sa se estimeze cu precizie cate coli de hartie pot fi facute dintr-un singur copac.
Acest editorial face o incercare indrazneata si ajunge la concluzia ca dintr-un mesteacan se pot produce putin peste 70000 de coli de hartie fotocopiatoare (desi asa cum este relatat pe un site american, probabil ca se refera la hartie de tip scrisoare mai degraba decat la hartia A4 standard)
4. Care este diferenta?
In Regatul Unit (si intr-adevar in cea mai mare parte a globului) folosim dimensiuni de hartie bazate pe seria A.
Aceasta a fost dezvoltata in Germania in anii 1920 si a fost adoptata ca un standard international in anii 1970. Acest sistem nu a fost niciodata preluat de Statele Unite ale Americii unde, in schimb, acestia utilizeaza cel mai frecvent foi de hartie cu format de scrisoare (215,9 x 279,4 mm in loc de 210 x 297 mm pentru hartia A4 si dimensiunea 297 x 420 mm pentru hartie A3).
5. Cu cat este mai mare, cu atat mai bine
Conform Guinness World Records cea mai mare foaie de hartie realizata manual a fost confectionata de Masaki Takahashi si Kazuki Maeda in Toyama, Japonia, pe 19 august 2009.
6. Revenim la indoire
Indiferent de dimensiunea unei bucati de hartie, exista o limita naturala impaturire a acesteia in doua. Acest lucru se datoreaza faptului ca pentru fiecare pliere, grosimea si laturile acesteia devin mai rezistente.
Pentru o lunga perioada de timp s-a crezut ca aceasta limita este limitata la doar 7 impaturiri pe jumatate insa, in 2002, studentul in varsta de doar 17 ani, Britney Gallivan, a dovedit ca impachetarea hartiei in jumatate poate fi realizata de unsprezece ori.
Acesta a fost apoi batut in 2012, cand o echipa de studenti de la Scoala St.Mark din Massachusetts a reusit indoirea unei hartii pe jumatate de 30 de ori.
7. Arta impaturirii hartiei
Dincolo de matematica din spatele plierii unei hartii este arta cunoscuta sub denumirea de origami (din cuvintele japoneze care se traduc ca "pliere" si "kami" inseamna "hartie").Aceasta traditie japoneza a fost dezvoltata in secolul al XVII-lea si a devenit populara in restul lumii in anii 1900.
8. Avioane din hartie
Nu poate exista cineva care, la un moment dat in experienta lui cu impaturirea hartiei sa nu fi confectionat un avion de hartie.Dar unele persoane pur si simplu se pricep mult mai bine la acest lucru.
In 2012, un nou record mondial pentru distante a fost stabilit de aruncatorul de avioane de zbor din hartie (si fundasul) Joe Ayoob, care a folosit un avion realizat de John Collins (alias'ThePaperAirPlaneGuy').
Ayoob a doborat recordul anterior de 63,19 metri cu aproape 6 m, cand avionul sau din hartie a calatorit 69,14 metri.
9. Folosim o multime de hartie
Chiar daca nu includem perechile de foi care ar putea fi transformate in avioane de hartie pentru doborarea de recorduri, folosim foarte multa hartie. Un lucrator oarecare dintr-un birou manipuleaza in jur de 15 000 de coli de hartie in fiecare an!
Cel mai important producator de hartie din lume este MONDI GROUP. Aici se produc toate tipurile de hartie pentru copiator pe care le intalnim zilnic pe piata, inclusiv hartia A4 Xerox Business sau hartia A4 IQ Economy.
10. Importanta reciclarii
Avand in vedere cantitatea foarte mare de hartie de copiator pe care o folosim anual, importanta reciclarii va deveni in curand necesara. Aproximativ doua treimi din hartia pe care o utilizam, este hartie reciclata si reciclarea nu doar ca salveaza copaci - fiecare tona de hartie care este reciclata economiseste 26 500 de litri de apa si produce 73% mai putina poluare a aerului decat producerea hartiei din materiale noi.
Citeste si..Istoria plicurile
Sursa foto: Pixabay
© 2009 - 2025 ZENON GROUP STORE SRL. Powered by ZENON
Acest site web folosește cookie-uri pentru buna funcționare, pentru analiza traficului, pentru a afișa conținut și anunțuri personalizate și pentru interacțiunea cu rețele sociale. Informații cu privire modul de utilizare a site-ului web, pot fi oferite partenerilor noștri de publicitate, de analiză trafic, sau de tipul rețelelor sociale. Aceștia le pot asocia și cu alte informații oferite de dumneavoastră sau culese în urma folosirii serviciilor proprii.
Află mai multeMai jos, puteți indica tipurile de cookie-uri pe care le acceptați, prin click pe unul din cele trei butoane. Puteți face click și pe comutatoarele (switch-urile) din dreptul fiecărui tip de cookie-uri - în acest caz, folosiți butonul 'Acceptă tipurile selectate'.
Cookie-urile strict necesare asigură funcții de bază ale site-ului web, cum ar fi autentificarea utilizatorului, navigarea, gestionarea contului, etc. Acestea sunt absolut necesare - site-ul web nu poate funcționa corect fără aceste cookie-uri!
Cookie-urile de analiză sunt utilizate pentru a observa modul în care vizitatorii folosesc site-ul web, pentru a crește performanța site-ului web. Culegerea și raportarea informațiilor se face anonim. Prin urmare, aceste cookie-uri nu pot fi utilizate pentru a identifica direct un anumit vizitator.
Cookie-urile pentru marketing sunt utilizate pentru a identifica vizitatorii între diferite site-uri web, de către agenții de publicitate, parteneri de conținut, rețele de banner, etc. Aceste cookie-uri pot fi utilizate de companii pentru a construi un profil de interese ale vizitatorilor sau pentru a afișa publicitate relevantă pe alte site-uri web.